PLEGATS
Aquesta experiència va nèixer arrel de la formació que vaig aplicar per GATS a la casa d'oficis en mediació comunitària. Les alumnes eren professionals procedents de l'àmbit de la intervenció i estudis socials (treballadores socials, sociòlogues,..) que rebien formació en mediació a l'àmbit comunitari. Dins d'aquest curs jo donaba la formació en Teatre com a intervenció social i resolució de conflictes.
De la nostra relació i de les ganes de continuar aprenent un cop finalitzat el mòdul de la casa d'oficis, va nèixer la companyia PLeGats.
I el material que presento a continuació n'és el fruit
Proposta
educativa de Teatre social entorn a la violència de gènere en el
marc de la joventut i la adolescència.
Titol
de l’obra:
Barba blava…………..o el príncep que mai passà de ser gripau
Temàtica
Presentem
una obra de Teatre Fòrum entorn a la problemàtica de la
violència de gènere emmarcat en la etapa de la adolescència i la
joventut.
Presentem de manera crítica des del moment en que es comença a
desenvolupar la interiorització d’un model patriarcal de
submissió, fins a les conseqüències posteriors, a partir de la
història d’una jove i de les seves relacions amb amics i amigues i
amb la primera parella.
No
hem volgut incloure escenes de violència física, perquè encara
s’identifica la violència de gènere exclusivament amb el
maltractament físic, i en aquestes edats considerem important que
aprenguin a identificar trets violents que estan tant normalitzats
que no es consideren violència de gènere (com el control del cos i
de la imatge, el tracte vexatori, les actituds paternalistes
del company sobre la noia, el control del temps i les activitats, o
de les relacions amb amigues o família.)
Aquesta
peça no només aporta una visió realista sobre el tema en que es
vol educar, sinó que a més treballem des del model socio-afectiu
per tal que el públic prengui responsabilitat sobre problemàtiques
que ens són comunes a la nostra societat.
El
que presentem a continuació és una proposta educativa i una
activitat cultural.
Per
mitjà del teatre
fòrum
propiciem un debat sobre
el tema de la violència de gènere
en
les edats on s’acostumen a iniciar les primeres relacions de
parella.
El
Teatre Fòrum és una tècnica pròpia del Teatre com a intervenció
social. Consisteix en la presentació d’una obra que conté una
problemàtica sobre la qual es vol obrir un debat orientat a la
transformació social. Quan
la obra arriba al punt més àlgid del problema, es convida a
participar al públic, per tal que aportin solucions i assajant les
conseqüències que se’n poden derivar de llur proposta.
El
teatre fòrum és doncs un recurs molt valuós per crear empatia i
per fomentar la responsabilitat en la recerca de solucions als
problemes que ens afecten, educa en la capacitat assertiva. Promou la
participació cultural i social.
En
aquesta mediació és cabdal el paper de la dinamitzadora de l’obra
que conduirà el debat de manera educativa, afavorint l’esclariment
del tema i orientant al grup en la resolució del conflicte.
- Títol i sinopsi de la peça teatral:
Barba
blava…………..o el príncep que mai passà de ser gripau
De
vegades, per molts petons que li fem a un gripau no arribarà
mai a ser el príncep desitjat dels contes. Ben al contrari, podem
despertar el Barba blava que hi ha dins seu; un ésser mogut per la
inseguretat i per un fort desig de poder i destrucció que vol
disfressar d’amor.
Com
a còmplice d’aquesta situació ens trobem la idea de l’amor
romàntic que ens han venut en múltiples receptes: a les
pel·lícules,
a les cançons, a les narracions personals de les dones i dels homes
del nostre entorn.
-Què
es l’amor?... no deixis que ningú, amb l’excusa de que t’estima,
et faci sentir malament.
Que
no t’expliquin més contes!!!
Objectius del projecte
Actuar
des de l’educació en les edats en que es comencen les primeres
relacions de parella, per afavorir:
- Mostrar altres formes de relacionar-se bassades en l’estimació pròpia i en la de l’altre, en el respecte mutus.
- Reflexionar de manera crítica sobre les categories patriarcals que afavoreixen la violència de gènere. Desmitificar algunes idees de l’amor romàntic.
- Introduir la perspectiva de gènere en la construcció social.
- Fomentar els valors de la democràcia, la participació, la responsabilitat, la solidaritat.
- Fomentar la pressa de responsabilitat sobre les seves accions, fomentar la pressa de decisions responsables, exercitant la pràctica de la assertivitat.
Població
a que s’adreça.
A
tots els públics, però molt especialment a joves entre 12 i 19
anys.
Com
a educadores i professionals de la mediació social:
- Realitzem un estudi i anàlisi previ del tema a treballar de manera crítica.
- Atenem a un disseny de projecte amb objectius educatius i avaluem las accions aplicades.
- Aportem material didàctic creat sobre la peça de teatre fòrum, per tal que les/els professores puguin treballar a les classes o espais adequats per aplicar els exercicis amb les/els joves.
Com
a actrius i directores en teatre social:
- Investiguem en les formes de relació concreta del públic al que ens adrecem: Adaptem el nostre llenguatge al seu, busquem la màxima proximitat i versemblança amb les seves experiències.
- Dotem de sentit estètic a històries extretes de la realitat per facilitar el gust per la activitat.
PLEGATS
Components
de la companyia
-Txus
Pedrosa (Especialista en Desenvolupament Cultural Comunitari i Teatre Social)
-Sandra
Mas (Educadora
social i mediadora comunitària)
-Marta
Duran (Treballadora
social i mediadora comunitària)
-Gabriela
Rodríguez
(Treballadora social i mediadora comunitària)
-Gemma
Gaitan (Estuduiant
de dret i mediadora comunitària)
-Raquel
Santiago (Sociòloga
i mediadora comunitària)
-Sarai
Cruz (Treballadora
social i mediadora comunitària)
Joves i Teatre del Oprimit/des
Veure Video
(material elaborat per Sarai Cruz):
(material elaborat per Sarai Cruz):
No hay comentarios:
Publicar un comentario